sâmbătă, 2 martie 2013

Barfa


Exista multe argumente sustinute de morala colectiva, dupa care barfa, trebuie condamnata, amendata social si descurajata . Dar exista, dincolo de pierderea de timp, caracterul trivial, adesea rautacios al barfei, si un beneficiu alimentat de toleranta si imposibilitatea criminalizarii ei: barfa aduce cu sine o intelegere mai profunda a naturii umane si a felului in care este aranjata lumea. 

Cum puritatea morala este imposibila, tot asa si barfa este posibila, pentru ca noua, fiind fiinte sociale, ne place tare mult sa gandim, sa apreciem si sa vorbim despre oameni si despre noi insine. Cel mai comun argument al celor care declara ca resimt un dezgust instinctiv fata de barfa este faptul ca barfa, este nepermisa ,pentru simplul motiv ca ,problemele private ale altora nu sunt treaba noastra, nu ne privesc pe noi. Acest argument se refera la faptul ca barfa violeaza dreptul individual la viata privata.

Mai mult decat atat, cand barfim, cand aflam ceva care pateaza reputatia cuiva, cand aflam ca acesta “nu este usa de biserica”, traim o senzatie de putere atat fata de cel barfit, cat si fata de cei care nu sunt in cunostinta de cele ce se discuta. Satisfactia de a detine o informatie este in sine suprema si ea este cu atat mai mare, cu cat numarul celor carora le livram informatia, pe care in acel moment numai noi o stim, este mai mare. 

Barfitul este chiar excitant pentru ca subiectele de barfa se refera la lucruri inerent interesante, cum sunt sexul, banii si puterea, toate acestea fiind universal valorizate. Dar, in multe cazuri, intensitatea excitatiei, care acompaniaza barfa, reiese in ceea ce numim lucruri secrete. 

Barfa este interesanta. Si este interesanta pentru ca chiar modul ei de realizare – conversatia – reprezinta un aspect placut al vietii de relatie, o petrecere placuta a timpului liber si chiar “neliber”. Barfa, prin superficialitate şi trivial, este recreativa. Cand vorbim despre firea oamenilor, despre comportamentul lor, defectele, placerile, iubirile, insatisfactiile lor, noi devenim brusc interesati si atenti. 

Exista informatii despre noi pe care doar noi le stim, inaccesibile pentru altii. Este lumea secretelor de sine, a secretelor personale, un geam inchis altora. Dar exista si un geam inchis noua, pentru ca altii stiu, gandesc, vad lucruri despre noi, inaccesibile noua insine. 

Balanta pare sa se incline in favoarea barfei, atat la nivel social, cat si la cel individual. Judecand lucid si luand in consideratie natura umana, ar trebui poate sa fim mai putin dispusi s-o punem la zid si mai dispusi sa nu ne simtim vinovati cand barfim. Si, mai ales, sa nu fim ipocriti.